lørdag 12. desember 2009

Lussekatter og en fin dag!

Igår gikk barna i barnehagen Lucia tog og delte ut Lussekatter til foreldrene etterhvert som barne ble hentet. De fikk tatt seg noen runder, da alle foreldrene kom til forskjellige tider :) Ungene syns det var stas! Lussekattene var det jeg som bakte, og her er oppskriften jeg brukte. (jeg er glad i søte ting, så hadde jeg bakt de en gang til ville jeg hatt litt mer sukker oppi ;)



Handleliste:
  • 200 g smør
  • 5 dl melk
  • 50 g gjær
  • 250 mg safran eller 1 ts gurkemeie
  • ca. 1 ts salt
  • 2 dl sukker
  • 2 stk egg
  • 18 – 20 dl hveteme
  • 1 stk egg til pensling
  • rosiner til pynt
Smelt smøret og tilsett melken. Rør gjæren ut i den lunkne blandingen. Ha safran i melkeblandingen og bland godt. Tilsett salt, sukker, egg og bland så inn melet litt av gangen. Dekk bakebollen med plast og la deigen heve til dobbel størrelse på et lunt sted.

Trill ut forskjellige lussekatter og etterhev under plast eller klede i ca. 15 – 20 minutter. (mine bærer preg av at barnehender fikk hjelpe til med å bake :)




Pensle med egg og pynt med rosiner.
Stek lussekattene midt i ovnen ved 225 °C i 8 – 10 min til de er lyst gylne.






Idag har vi hatt en koselig dag i byen. Vi har endelig besøkt pepperkakebyen som Storegutten har mast lenge om. Han ville se om han fant huset han hadde pyntet og levert, og det fant vi :) Plassering; Lido-hjørnet, for dere som er kjent i Bergen :)




Ikveld er mannen ute med jobben igjen, og jeg skal være hjemme med våre to små og pynte til mini-julebord. Svigerfamilien har som tradisjon å dra på julebord på Solstrand hotell. Helt fantastisk mye god mat serveres der; alt man kan tenke seg og litt til på koldtbord + ALLE de tradisjonelle julemiddagene! Dette skal være imorgen, og mannen og Storegutten skal dit, men jeg og Lillegutt står over i år.. Det hadde bare blitt stress med en villbass på 10 mnd ved bordet :) Litt kjipt å sende gutta avgårde uten meg, men jeg skal kose meg jeg også.. Har nemlig invitert 4 venninner på pinnekjøttmiddag imorgen. Gleder meg!!!

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar