søndag 17. januar 2010

En nydelig rett på under 15 minutter

Som jeg nevnte forrige helg, så har Mr.Handyman og jeg en uskreven avtale om å lage lørdagskosematen sammen. Igår fikk vi en oppskrift av svigermor:

Fersk pasta med scampi!

Handleliste (2 personer)

  • 500 gram rå scampi
  • 250 gram fersk pasta
  • hvitløk
  • 1 vårløk
  • 1 sjalottløk
  • revet parmesan
  • revet sitronskall
  • salt og pepper
  • smør
  • olje
  • rucculasalat





Skrell scampi. Finhakk sjalottløk, 2 fedd hvitløk og vårløken. Bland olje, salt og pepper sammen med de finhakkede løkene (ferdig hvitløksmarinade fra dagligvarebutikken kan også brukes, det var det som sto i svigermor sin oppskrift) og rør det sammen med de skrelte scampiene. Kok opp lettsaltet vann og ha i pasta. Mens pastaen koker i ca 4 min (ikke fosskok), steker du scampi i litt smør. Sil vannet av pastaen og rør inn litt revet parmesan, litt revet sitronskall og fersk presset hvitløk. Bland inn scampi og server med litt rucculasalat ved siden av. Smaker ekstra godt sammen med et glass hvitvin. Loosen Riesling Kabinett (2007) er min favoritt.


Bon Appetit 
(Bildene idag har jeg lånt hos Rranablad og Kjøttbasaren)



    4 kommentarer:

    1. tusen takk for ideen.da blir dette middag neste helg:)klem

      SvarSlett
    2. NAM! Takk for tips - dette skal prøves. :)

      Håper du får en flott start på en ny uke.

      klem

      SvarSlett
    3. mmmmmm kan du komme å lage til meg nå hihihi.
      Neida- men denne skal prøves!!! Takk
      Tusen takk for hyggelig bursdags hilsen.
      Ha en fin kveld.
      Klem Tonje

      SvarSlett
    4. Ja, nam... dette både så og hørtes veldig godt ut... Takk for oppskrift, tror jeg og samboeren min skal lage dette neste helg... Ønsker deg en fortsatt fin kveld og en fin uke som kommer. Klem fra Mette

      SvarSlett