fredag 21. januar 2011

En prosess... (oppdatert)

Du som følger bloggen min har kanskje forstått, pga lite aktivitet, at jeg har fått ny skoleoppgave. Nå er det stilleilighet, eller byleilighet, som skal designes. Det dreiser seg om en relativt liten leilighet i Kalmarhuset i Bergen, som ble tegnet av funksjonalisten Leif Grung - bygget i 1936. Dette er en oppgave der konsept og stil legges stor vekt på i vurderingen, og nyere stilhistorie skal pugges slik at jeg får inn de rette elementene i leiligheten. Jeg tenker en kombinasjon av "gammel funkis" og nyere, moderne innredning - det gjelder bare å bestemme seg for konsept i dette havet av inspirasjonskilder! 


 Ferden mot konseptet er en veldig lærerik, og til tider slitsom, prosess. Læreren min sa så fint idag; "En designer slapper aldri av!" - og jeg kjente meg veldig igjen i det!! Det er ikke sjelden jeg bråvåkner i det jeg holder på å sovne om kvelden, pga et bilde har poppet opp i hodet mitt - så være en blå og gul kanin, eller ventilasjonskanaler som jeg ikke klarer å forklare utseende på for en sjel.. Ikke bare gode ideer, men dog :) De beste ideene må jeg jo holde litt for meg selv da... inntil jeg kanskje en dag får de ut i livet ;)
 Kunstutstilling designet av arkitekten Zaha Hadid

Nå om dagen har jeg hodet så fullt av inspirasjon at det blir vanskelig å konsentrere seg om en ting! Skisseboken min er full av  navn på bøker, nettsteder, arkitekter og designere som jeg skal se nærmere på.. det var bare denne tiden da!! -skulle så gjerne hatt litt mer av den!! 

Håper du har det fint! :)


PS: Idag (21.jan) skriver Bergens Tidende om arkitekten Leif Grung

2 kommentarer:

  1. Tenkte meg det at du holdt på med studier for fullt igjen, siden det ikke var noe liv på bloggen på noen dager. Du er veldig flink. Imponert over at du studerer og har to barn/familie som krever sitt.
    Ha masse lykke til med oppgaven, hørtes spennende ut.
    Ha en fin fredag. Klem!

    SvarSlett
  2. Så flink du er som orker å studere... Lykke til videre i arbeidet!
    Jeg har gått glipp av de fine innleggene dine om barnerommene... SÅ FINE de er :)
    Den hvite pulten -Ola pult- de kalles?! er jeg sånn på jakt etter, men har ikke vært heldig til nå.
    Mor har en på hytta og farmor en hjemme, men den kunne jeg ikke få før hun lå under jorda sa hun her en dag. (Uff, da får jeg håpe det er lenge til).
    FIN HELG til deg.
    Klem May Helen

    SvarSlett