torsdag 29. januar 2015

BARNEBURSDAG ..og litt tanker rundt det!

Ikveld var det en liten gutt som sovnet fort her i huset. Det tar på å fylle 6år, stå tidlig opp og feire fra morgen til kveld :) Idag har gutter og jenter fra barnehagen vært på besøk, og lillegutten som har blitt stor, hadde et sterkt ønske om dragebursdag! Jeg prøvde å foreslå discofest og så for meg at det skulle være nok å pynte enkelt greit med masse farger og glitter... men neida, han hadde planen klar ;) Her var det kun filmen "Dragetreneren 2" som gjaldt.. Og da ble jeg igjen en av disse mødrene som lager temafest med avansert kake osv... 



Man leser stadig vekk om frustrasjonen rundt dette med barnebursdager og at det har en tendens til å ta litt av. Jeg er egentlig helt enig, og husker selv at de "helt vanlige" bursdagbesøkene vi gikk i var helt super; Platekake med sjokoladeglasur og kokos-strøssel, gele med sugerør og 4 sorter brus i ett glass - eller brusflaske med spikerhull i korken. Gøye bursdagsbesøk som ikke kostet all energi og skjorten for foreldrene som stelte i stand! Det viktigste er vel at bursdagsbarnet får feire sammen med vennene sine! 

Nå er det jo veldig populært å ferie bursdag både på lekeland, akvariet og badeland. Vi har prøvd litt av hvert, men personlig synes jeg det er kjekkest å ha besøkene hjemme. Det er da man får sjans å bli bedre kjent med barnas venner, og jeg tror bursdagsbarnet selv syns det er veldig stas å ha huset fullt av lekekamerater!  ..og ikke minst; det koster mye mindre! ..iallefall regnet i kroner...kanskje ikke mindre tid og enerngi ;) 


Man kan selvfølgelig lage dyre hjemmebursdager også, med kjøpt designerkake og spesialkjøpt dekor - men her lager jeg alt på budsjett! Jeg kjøper svært sjelden inn pynt til én bestemt fest. Jeg roter i skuffer og skap, og bruker det jeg har. Helt oridnære papptellerkener fra Europris - 25kr for en hel haug, servietter fra Søstrene Grene eller Ikea, og vanlige plastkopper fra Rema.. funker helt fint! Men så pimper jeg det litt opp da... Kakeborgen jeg lagde kostet kanskje 70-80kr(?!). Egentlig ønsket han seg en dragekake - men det orket jeg ikke tanken på å lage, så da ble platekake bygget lagvis til en borg, med en drage på toppen! Dragen hadde vi fra før! Bildene på muffinsene er googlet, printet og laminert ;) Det samme gjorde jeg med bordbrikkene. Laminerte A4 ark med bilder av heltene fra Dragetreneren. I lekekassen fant jeg flere drager og sauer (ja, de er med i filmen) og danderte det utover bordet sammen med muffinsene og grønn sisal som jeg har hatt liggende i sikkert 9 år - Det ligger mye rart i eskene mine på hobbyrommet ;)

JA, jeg har brukt en del tid på å stelle i stand til denne festen - men jeg har tid til det! For min del handler det mye om at jeg syns det er gøy å planlegge og være kreativ. Jeg liker å prøve å få det til..men jeg har enda ikke funnet bakegleden - misliker faktisk sterkt det å bake ;)


SE så fornøyd lillegutten ble da!!
...men helt ærlig så tror jeg smilet hadde vært like stort
 om det sto 6 lys på en flat kake med nonstop på...





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar