søndag 20. juni 2010

Lørdagskveldens meny


Lørdag er favorittdagen her i huset! Jeg er veldig glad i fredag også, men ungene gir lørdagen en klar førsteplass! Tid for lek, tid for kos og til for god mat/snop! Luringen får stort sett være med å bestemme hva vi skal spise på lørdager.. enten til lunsj eller middag/kvelds, og igår sa han så fint: "Mamma, idag vil jeg ha pølse og potetmos, og så kan du og pappa lage det dere liker best senere ikveld."
 

 Siden Mr.handyman var ute og snekret forskaling hele dagen, fikk Luringen det som han ønsket:

Barnemeny


Hovedrett: Pose-potetmos med pølsebiter

Dessert: Ostepop og smågodt



Meny

Forret: Squash med spekeskinke, asparges og kremost

Hovedrett: Fersk pasta med hvitløksmarinert scampi

Dessert: Sjokoladefondant med vaniljekrem



Kveldens hovedrett har jeg blogget før, men forretten hadde jeg aldri laget før. Den ble oppdiktet underveis på handleturen og er en kryssning av 3 forskjellige småretter som jeg har smakt eller sett oppskrift til. Må si jeg ble fornøyd med resultatet :) 

Handleliste til forretten:
  • Squash
  • Asparges
  • Ruccula salat
  • Spekeskinke
  • Delfia ost
  • Sitron
  • God olje
  • Salt og pepper
Skjær squash på langs i tynne skiver. Pensle med olje og grill dem lett i ovnen -avkjøl. Legg asparges i fosskokende vann med litt smør i ett minutt -avkjøl. Hakk ruccula salat og bland sammen med delifiaost. Smak til med litt revet sitronskall, noen dråper ferskpresset sitrronsaft, salt og pepper.
Legg en skive spekeskinke på hver squash-skive, smør på litt kremostblanding og rull rundt en aspargestopp.


Sjokoladefondantet krasjet, så den egnet seg ikke til fotografering, men godt var det uansett!! Du bør smake varm skokoladefondant med kald vaniljekrem.. Mmmm!!

Nå skal søndagen nytes
Ha en fin dag!

4 kommentarer:

  1. Så deilig mat du har laget, og så innbydende bordet så ut. Nydelig med stemorsblomstene til pynt. -Husfruas Memoarer-

    SvarSlett
  2. Mmmmm både så og hørtes fantastisk ut....herlig med god mat og kose seg om kvelden og tenke på at en har en fridag i morgen.....heldivis snart helg igjen...ha ha ha...

    Enig med deg, forbaska nordavind, ødela på lørdagen som kunne vært fin, men her ute i havgapet var det bare å holde på hatten for å si det slik...busker og trær og peoner lå langflate...

    SvarSlett
  3. Bare av å lese om sjokoladefondant blir jeg småsulten, og jeg som nettopp har spist lunsj.. hihi.. En gang en sjokoman - alltid sjokoman. Men det med vaniljekrem har jeg ikke prøvd før. Gleder meg allerede!! :)

    SvarSlett
  4. Fikk vann i munnen jeg nå... snilt av deg å dele menyene, nydelige bilder :)

    SvarSlett