onsdag 16. juni 2010

Litt matprat :)

Jeg trives veldig godt på kjøkkenet... FØR maten er servert :) 
Egentlig er jeg ganske kresen...eller skeptisk kan man kalle det *smiller*
men for en god stund siden bestemte jeg meg for å eksperimentere litt mer med maten!
I det siste har vi laget endel tapas. Da kan man jo virkelig eksperimentere,
og det er gøy å oppdage at "skummel" mat faktisk smaker godt :) 
 
 
Igår hadde jeg en venninne på besøk, og tapasfatet ble av den enkle varianten.
Vi hadde bare en liten time på oss før vi måtte løpe til bussen (konsert i byen)
så her var det type "grytene på bordet" -måltid!! 
En god venninne tåler slikt - men hun hadde fortjent duk og et fint dekket bord :)
Det gnager litt ennå at jeg ikke fikk pyntet..og at ikke all maten var hjemmelaget..
men jeg lagde grissini og foccacia i det minste :)
 
25 gram smeltet smør
25 gram gjær
6 dl hvetemel 
3 dl melk
1 ts salt
 
Bland sammen ingrediensene til en smidig deig.
Husk på at gjæren liker at melken er 37grader :)
Ikke kna deigen. Sett til heving i 30 min.
 
 
Grissini: Form tynne, lange pinner, pensle med vann og rull dem i linfrø og gourmetsalt.
Stekes ved 175 grader i ca en halv time.
 
Foccacia: Legg deigen i f.eks en liten ildfast form. Dyss over frisk hakket persille,
fersk finhakket hvitløk, fetaost i småbiter, gourmetsalt og olje fra fetaosten.
Trykk fyllet litt inn i deigen med fingrene og stek ved 200 grader i ca 10 min.

Pga fare for at mange lesere allerede har hoppet av, stopper jeg nå :)  Kanskje du har noen oppskrifter på spennende småretter som du vil dele med meg!? :)  Jeg har noen på lur, så følg med om du er interessert :)


Håper du har en fin dag!


4 kommentarer:

  1. Der var du jo, takk som deler:)

    Klem Tonje

    SvarSlett
  2. Det så nydelig ut!
    Marc Knofler eller Rammstein?

    Foccacia er herlig, jeg bruker rosmarin, men det der hørtes også godt ut. Grissiniene inspirerte meg også - de skal jeg garantert prøve.

    Kan godt dele en av mine favorittoppskrifter jeg - du finner den her: http://enlyside.blogspot.com/2010/06/takk-trond-moi.html

    Klem lott@

    SvarSlett
  3. Mmm.. Takk for oppskrift!! :) Jeg har laget foccacia et par ganger men har ikke funnet noen oppskrift jeg synes var verd å ta vare på, så jeg prøver gjerne denne!! :)
    En fast tapas rett her er taco kjøttboller; ta 500gr kjøttdeig (eller karbonadedeig), 250 gr medisterdeig og 1-2 poser tacokrydder (avhengig av hvor sterk du liker den, skal barna spise de pleier jeg å bare ha i en pose). Bland sammen, og stek som små kjøttboller!! Nam-nam.
    Gleder meg til flere oppskrifter!! :)

    SvarSlett
  4. Så skjønn du er. Storkoste meg, og maten var nydelig. Syntes det er herlig å bare slippe å lage maten selv til en forandring :) Neste gang er det jeg som inviterer, i den nye spisestuen :)Gled deg !!!!

    SvarSlett