fredag 14. desember 2012

14.des - SUPPE i julestria!

Om jeg får si det selv, så er jeg ganske flink til å lage suppe ;) Her en kveld mikset jeg sammen litt ingredienser jeg fant på kjøkkenet, og resulatet ble en knallgod suppe som var like god til lunsj dagen etter! Så god ble den, at jeg vil dele oppskriften med deg! For en gangs skyld skrev jeg faktisk ned hva jeg puttet oppi; så oppskrift kommer her! 

note to self: Skriv oftere ned hva du puter i maten!




Til ca. 4 personer:
Plukk kjøttet av en grillet kylling, og legg bein og skinn (alt du ikke vil spise:) i en kasserolle. Ha i en stor gulrot i store biter, ett helt fedd hvitløk, en halv løk, 4 cherrytomater, en halv chilli, litt sellerirot og en halv paprika. Fyll opp med vann (ca. 1,5 liter) kok opp og la det småkoke en drøy time. Du får tid til å bake litt julekaker imens ;)

Sil av kraften og plukk med deg gulrotbitene ;) Ha kraften tilbake i kasserollen, tilsett 4 cherrytomater og mos tomater og gulrot med stavmikseren. Tilsett litt frisk finhakket basilikum, persille, 1/2 fedd hvitløk og 1/2 chilli + kyllingkjøttet, og kok opp. Smak til med salt og pepper! Ha tilslutt i 2 grønne paprika i tynne staver. Paprikaen holder seg sprø og god dersom du ikke lar suppen koke etter paprikaen er tilsatt. Denne suppen er ganske hot, men det kan du selvsagt justere med mengden chilli!

bon appetit





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar