tirsdag 17. august 2010

Drømmen om et naust...

Vi elsker sjøen, og båtfolk som vi er, drømmer vi om et naust! Et sted hvor vi kan ha båten innendørs om vinteren, og ikke minst et fint sted å reise til om sommeren. Et sjarmerende lite sted hvor jeg kan få utfolde den maritime delen av meg :) Jeg drømmer om skjeve gulv som knirker, vegger som skriker etter hvitmaling og et bittelite kjøkken som virkelig trenger kreative løsninger :) Et naust med sjel!!


Naustet på bildet til venstre over her er faktisk vårt. Eller, Mr.Handyman kjøpte det sammen med to kamerater som et sosialt oppussingsprosjekt for snart 10 år siden - og du kan jo se hvor langt de kom med det prosjektet. Jobb og familie som de alle fikk seg etterhvert tok mer tid enn de så for seg, så idag står det der - trist og forlatt. Hadde det ikke vært for at de er flere som eier det, så skulle jeg gitt det litt omsorg og litt maling :) Til tross for at det egentlig er litt for nært hjemme og at det er altfor lite til båten vår!

På bildet til høyre ser du naust med sjel! Gode gamle "bestefarnaust", med en gammel trebåt og masse fiskeutstyr inni :) Jeg følte nesten at de hadde vennlige øyner som så på meg da jeg gikk forbi.. klikk på bildet så det blir større, så ser du det kanskje du også ;)


De gamle bestefarnaustene ligger i Austevoll - og like ved har vi en tomt :) En tomt som er regulert til rorbu-naust. Tomten har vi hatt lenge, men vi har liksom ikke tenkt så mye på å bygge der. Vi har hatt mange andre prosjekter å tenke på - og det har hele tiden lagt i bakhodet at det er så værhardt der ute at det er mulig det ikke er bare bare å bygge noe der..


Meen.. Igår tok vi oss en båttur ut dit. Blikk-stille på sjøen, herlig temperatur, og i havgapet like utenfor så vi niser som svømte i overflaten - Idyll!! Gjett om det satte fart på dagdrømmingen min da :) Vel..det blir ikke et gammelt naust med sjel om vi bygger der.. men med bruk av litt gamle materialer og noen gode bruktfunn, skulle jeg nok klart å få det slik jeg vil ha det :) ....Kanskje en dag i fremtiden....

Til slutt må jeg få takke for mange fine ord fra dere!!
♥   Dere gjør blogging gøy  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar