onsdag 9. desember 2009

Eva's Lille Snopefabrikk, del 2

Fløtekarameller - vær litt tålmodig :)


Handleliste:
  • 100 g smør
  • 2 dl kremfløte
  • 100 g sukker
  • 1 dl lys sirup
  • 1 ts vaniljesukker 


    Rør smmen og kok opp alle ingredienser. Kokes under omrøring i ca 10 - 15 minutter. Koketiden avhenger av koketopp og type kjele (kjele med slippbelegg anbefales) Sjekk temperaturen på massen når den begynner å tykne og får en gylden gulbrun farge. Temperaturen skal være 118 grader. Har du ikke steketermometer, kan man sjekke temperaturen med "karamelltesten" : Drypp en dråpe med karamellmasse og i kaldt vann. Kan dråpen rulles til en kule er massen varm nok.
     


    Hell massen over i en brødform med slippbelegg (evt bakepapir),
    sett kjølig og kutt opp i passende biter etter noen timer.















    Hver karamell kan gjerne pakkes inn


    Nam Nam :)

    9 kommentarer:

    1. De så helt nydelige ut! *sukk*

      SvarSlett
    2. Å, det såg herleg ut!
      Ha ein flott dag:)
      Klem Anne i www.anneskaar.com

      SvarSlett
    3. Åhhh nam nam nam! Disse skal prøves!
      Takk for tips!

      SvarSlett
    4. Denne skal jeg prøve, takk for tips nå blir ingeniøren glad:)

      Ha en fin dag!

      SvarSlett
    5. Dette prøvde jeg også, men mine ble ikke sånn som dine ;) hehe! I oppskriften jeg fant sto det at man skulle koke massen i 1t. Min kokte i 2t og karamellene er VELDIG bløte, så kanskje feilen jeg gjorde var at det kokte for lenge?
      Hva har du brukt til å pakke inn karamellene?

      Tusen takk for tipset igår. Bounty-kulene var namnam :) Og jeg gleder meg allerede til neste oppskrift kommer fra deg!

      SvarSlett
    6. Skjønner at jeg må bli fort frisk og komme meg ut og handle ingredienser - for du serverer den ene konfektfristelsen etter den andre!! JA, ja, det er ennå litt tid igjen, ikke sant?

      Ha en fin dag!

      SvarSlett
    7. ska sjøl prøv mæ på sjokoladekarameller i morra. glær mæ, for de der så god ut :)

      SvarSlett
    8. hei! æ prøvd mæ på karamella i går, men røra mi vil ikke stivne,, den har logge i kjøleskapet siden i går! tips te ka æ kan gjør? å ka æ har gjort feil?

      hilsen kine :)

      kine1985@livve.com

      SvarSlett
    9. Dette så godt ut. Det må jeg jammen prøve! :-)

      SvarSlett